19 juli 2012

Westmalle Tripel

Jeg er stor fan af belgiske øl, og specielt af kvaliteten og integriteten hos Trappisterne. En af de bedste Trappister er, efter min mening, Westmalle da jeg synes at både deres Dubbel og deres Tripel er det ypperste af disse øltyper.

Trappistøl er jo et beskyttet varemærke, som kun må bruges af øl fra Trappist klostre, som overholder nogle skrappe betingelser. Det er der skrevet masser om, bla. i 50 Øl du skal smage før du Dør, hvor Carsten Bethelsen anpriser Westmalles gode øl. Jeg har selv besøgt klostreret 'Abdij Onze-Lieve-Vrouw Van Het Heilig Hart' hvor Weestmallle brygges, men vi kom ikke inden for murene men måtte pænt se på udefra, og nyde os en øl på den nærliggende Westmalle Café.

Westmalle Tripel er en flot gylden Ale på 9,5% alc., med et tæt hvidt skum som holdt længe og efterlod fine blonder på glasset. Jeg havde købt en 33cl flaske, i Superbest mener jeg, og jeg synes at den hører til de flotteste ølflasker overhovedet, men den fine stilistiske etikette og den specielle Trappist flaske med kant.
Tripel
Westmalle
Jeg syntes aromaen var rigtig god, med duft af korn, blomster, honning, lidt bitterhed, og en god sødme. Der er ikke så meget duft af alkohol, men den er til gengæld ret tydelig i smagen.
Smagen var fantastisk god, med lidt honning, en sødlig alkohol smag, som også blev hængende i eftersmagen, og en fin diskret bitterhed til at skabe balance. Jeg har for nyligt smagt både Chimays og St. Feuilliens Triple øl, og de er begge meget mere bitre, så meget at det nærmest dominerer smagen, men her i Westmalles Triple, er bitterheden ikke større end at den spiller fint sammen med de andre smagsindtryk. I like. Den meget smag gav en formidabel mundfornemmelse, og en halvlang eftersmag som var både sød, bitter, krydret og lidt syrlig. Jeg synes simpelthen at Westmalle Tripel er en fantastisk øl, ja faktisk den bedste belgiske Tripel jeg kender, og gav den en karakter på 9.

Man skal være opmærksom på, at Westmalle Tripel smager anderledes på 75cl flasker end på 33cl, hvilket de også selv skriver på klosterets hjemmeside. Øllen eftergærer simpelthen anderledes på den store flaske, og får mindre smag af alcohol og mere af den sødlig frugt/honning aroma og smag. Jeg tror bedre jeg kan lide øllen på de store flasker, men det er trods alt sjældent at jeg har lejlighed til at drikke en 75cl øl på 9,5%. Trods alt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar